Ylivoimaisen Kari Haapalaisen takana käydään tasaista kisaa muista sijoituksista
Talvikaudella HRT-sarjan yhteydessä ajettu VW Aircooled Rally Series -sarjassa Hankasalmen Revontuliralli oli heidän ”testikisansa”. Paikalla oli vain Kari Haapalainen ja Esa Niittymäki. Varsinainen sarja alkoi helmikuun puolivälissä Hämeenlinnasta, jossa oli seitsemän autokuntaa mukana. Kuhmoisiin saatiin yksi lisää, ja odotusarvo on se, että kunhan kesäkelille päästään, nähdään autoja enemmänkin.
Sehän on jo vanhaa ja samaa tarinaa, että Kari Haapalainen ajaa kaikille pätkille pohjat, voittaa kisat eikä hänelle kukaan mahda mitään. Näin Kuhmoisissakin. Mutta jätetään tämä asia nyt tähän, todetaan vain, että Haapalainen voitti Joona Ikävalkon kanssa VW-kisan parilla minuutilla.
Se sentään oli nyt tavallista mielenkiintoisempaa, että muu porukka ajo ristiin erikoiskoeaikasijoituksia. Ei ollutkaan selvää, että Kari Aaltonen on aina kakkonen jne. ja muut sitten aina samassa järjestyksessä jokaisella pätkällä. Ei, nyt tuli vaihtelua tuloslistaan.
Esa Niittymäki aloitti hyvin ajamalla luokan kakkoseksi 16,9 sekuntia Haapalaisesta jääneenä, kun pätkän pituus oli noin 23 kilometriä. Saman verran eroa jäi Niittymäen ja Kari Aaltosen väliin. Miika Leino jäi sitten jo enemmän, noin puolitoista minuuttia ennen Juhani Jyränköä, joka oli viides. Ero kärkeen jo 1:40,6.
Kakkosella (11,78 km) Niittymäki piti pintansa toiseksi nopeimpana. Miika Leino kiilasi Aaltosen edelle 2,3 sekunnin päähän Niittymäestä. Aaltosen ero Haapalaiseen oli 25 sekuntia ja Jyrängön 44,6.
Kolmosella oli Aaltosen vuoro olla pätkän kakkonen, ja vielä peräti vain 0,2 sekunnin erolla Haapalaisen. Pätkällä oli pituutta noin 15 km. Leino jäi 15 sekuntia ja Niittymäki oli nyt neljänneksi nopein viiden sekunnin päässä Leinosta. Jyrängöllä taas lienee ollut ongelmia, kun eroa kärkeen tuli peräti puolisentoista minuuttia.
Leino pesi muut – siis muut kuin Haapalaisen – nelosella eli kilpailun viimeisellä pätkällä, jolla oli pituutta noin 18 km. Niittymäki jäi Leinosta seitsemän sekuntia. Aaltosen ero Niittymäkeen oli vain 2,6 sekuntia. Jyränkö jäi taas hämmästyttävän paljon.
”Oli taas murheita. Taas ne hemmetin jarrut jäi päälle. Vaihdettiin Hämeenlinnan jälkeen uudet osat, mutta nyt ne temppuilee meille”, selvisi Jyrängön ongelmiin syy.
Haapalainen siis voitti, Niittymäki–Räty ja Aaltonen–Sarekivi sijoittuivat seuraaviksi.
Esa Niittymäki–Markus Räty oli oikein tyytyväinen kisaansa.
”Nyt oli hyvä ajaa, ei mitään häiriöitä ilmennyt. Haapalaiselle ei mahdeta mitään, sehän on ihan selvä, mutta olen tyytyväinen toiseen sijaan”, jutteli Niittymäki.
Kari Aaltonen–Mika Sarekivi on totuttu näkemään kakkosena VW-kisoissa, mutta nyt tuli kolmas sija.
”Esa meni tosi hyvin tänään. Mutta me pyörähdettiin ykkösellä, kun saatiin edellä menevä kiinni. Melkein jo kaadettiinkin, mutta onneksi auto pysyi pyörillään.”
”Kakkosella ja nelosella ei meinattu pysyä tiellä. En tiedä, oliko vika renkaissa vai miehessä. Pojat nyt vain meni tänään kovempaa”, totesi Aaltonen.
Seuraava VW Aircooled Rally Series -sarjan osakilpailu ajetaan Harjun ympäristössä lähellä Virolahtea KaakkoisRallin merkeissä toukokuun puolivälissä.
Pistetilanteita voi seurata sarjan omilta nettisivuilta: classicvwrally.com
-kk
Pistetilanne kahden osakisan jälkeen
Kuljettajat
1. Kari Haapalainen 22 pistettä
2. Esa Niittymäki 18 pistettä
3. Kari Aaltonen 17 pistettä
4. Miika Leino 17 pistettä
5. Mika Hannu 16 pistettä
6. Juhani Jyränkö 14 pistettä
7. Kai Walden 4 pistettä
– Jussi Naarajärvi 0 pistettä
– Jani Lehtinen 0 pistettä
Kartanlukijat
1. Joona Ikävalko 22 pistettä
2. Markus Räty 18 pistettä
3. Mika Sarekivi 17 pistettä
4. Janne Paavola 16 pistettä
5. Antti Lampila 14 pistettä
6. Catarina Siven 9 pistettä
7. Tommi Leino 8 pistettä
8. Jari Sissala 4 pistettä