Historic Rally Mikkeli aloittaa Historic Rally Trophy -kauden 2024

Published by HRCF Tiedottaja on

Vuoden 2023 avauskisassa Hankasalmella oli myös talviset olosuhteet. Kuvassa Mäntsälän MK:n pari Sami Vuorinen-Timo Lehtinen. Kuva: Marko Kyöstilä

Historic Rally Trophy -sarja 2024 on saanut monta uutta osakisajärjestäjää, kun paikkakunnista vain Lahti ja Hartola ovat entuudestaan olleet HRT-kalenterissa. Viime vuoden keväällä tehdyn harrastajakyselyn perusteella yksi merkittävä asia osallistumiseen on matka kotoa kilpailupaikalle. Tämän vuoden kalenterissa tämä näyttää nyt hyvin toteutuvan. Kilpailupaikkakunnat ovat eteläisessä Suomessa, missä suurin osa harrastajistakin. Mikkelin osakilpailu aloittaa tammikuussa, helmikuussa ajetaan Mänttä-Vilppulassa ja toukokuussa Kouvolan seudulla. Elokuussa on vuorossa Lahti, jossa samana viikonloppuna ajetaan kaksi osakisaa. Syyskuussa vieraillaan Petäjävedellä ja sarjan päättyy Hartolan seudulle.

Saman kyselyn perusteella toivottiin myös talvikisojen määrää vähennettävän, ja niitä on nyt kaksi: tammikuinen Mikkelin UA:n sekä helmikuinen European Rally & Speed Clubin yhdessä Pohjois-Hämeen UA:n kanssa järjestämä Vilppulan Talviralli.

Pitkästä aikaa kilpailijoita odottavat todelliset talvirallit. Näin ainakin uskaltaa sanoa jo Mikkelin kisasta, joka ajetaan ensi viikonloppuna Mikkelin ympäristössä.
”Kilpailijoille on tarjolla viisi erikoiskoetta, yhteensä ek-kilometrejä tulee noin 64. Lumipenkkoja on riittävästi, mutta mikäli sattuu keula tai perä puhkaisemaan kovan pintakerroksen, voi sisällä oleva lumi ikävästi imaista syvemmälle penkkaan”, pohdiskeltiin kilpailun johtajan Jarno Neuvosen kanssa.

Pakkastakin (lähes 20 astetta) näyttäisi riittävän vielä lauantaille 20.1., mutta toivon mukaan sunnuntain runsas lauhtuminen sattuisikin jo kisapäivälle.

Oikein hyvä määrä osanottajia

Mikkelin HRT-sarjan 81 autokuntaa (yksi perui osanottonsa eilen) on oikein hyvä määrä, kun vertaa viimevuotisiin lukuihin. Vuoden 2023 avauskisassa 76 kilpailijaparia starttasi reitille, joten alku näyttää oikein hyvältä.

Sarjasäännöt ovat pysyneet aika lailla ennallaan. Kilpailujen määrä on edelleen seitsemän, mutta Lahden kaksipäiväisessä kisassa HRT-sarjalaiset ajavat kumpanakin päivänä oman HRT-osakisansa. Näin kisaviikonloppuna on kuusi, mutta osakisoja seitsemän. Rally Trophy -sarjaan, jossa siis ajetaan nykyaikaisilla autoilla mutta HRT-sarjan yhteydessä, lisättiin ”yleisön pyynnöstä” kaksi luokkaa (32 ja 33). Ne on tarkoitettu samoille V1600-luokkaan tehdyille autoille, mutta ykköskuljettajan pitää olla täyttänyt 55 vuotta. Luokka 32 ajaa ilman nuotteja, mutta luokan 33 kilpailijat saavat tutustua reittiin ennakkoon. Mikkelissä luokassa 33 ei ole osanottajia.

HRT-luokkien ”sisällä” kilpaillaan vielä Historic Seniorit -sarjassa, johon ykköskuljettaja on oikeutettu myös 55 vuotta täytettyään. Tälle vuodelle toistaiseksi ilmoittautuneita on peräti 14 kuljettajaa. Pisteitä he keräävät omassa HRT-luokassaan menestymisen perusteella.

Viime vuosina on erikseen laskettu pisteitä vielä ilman nuotteja ajavien luokkien (1–18) ykköskuljettajien ”yleiskilpailussa”. Tältä vuodelta tämä jätettiin nyt ”jäähylle”. Historic-ralleissa ei yleisesti koskaan ajeta yleiskilpailusta, vaan ikäkategorioittain (vanhimmat ennen 1969 luokiteltuja ja nuorimmat ennen vuotta 1991). Kisat ajetaan luokittain ja niistä kerätään pisteitä, jotka yhdistetään kategorioittain järjestykseen.

Purinaa on joskus kuultu, että luokkia on liikaa, mutta ajanjaksolla 1960-luvulta 1990-luvulle autoja on rakennettu ja luokiteltu erinäinen määrä. FIA eli kansainvälinen autoliitto on lisäksi vuosien varrella rukannut teknisiä sääntöjä milloin mihinkin suuntaan, joten ei liene mielekästä, että kaikkien ikäkausien autolla ajavat kilpailisivat keskenään luokkajaon perustuen pelkkään moottorin kuutiotilavuuteen.

Historic-rallit ovat parhaimmillaan rallien ja autojen historian vaalimista, vaikka ralleissa oikein kilpaa ajetaankin. Jos vauhti penkalta saattaa näyttää hiljaiselta, siltä se ei suinkaan tunnu ohjaamon puolella. Autojen nimittäin pitää olla siihen kuntoon rakennettu, jollainen se oli omana ikäkautenaan. Nykyautoihin verrattuna useista autoista puuttuu kunnon alusta ja muut ajo-ominaisuuteen vaikuttavat asiat. Tämä kannattaa pitää mielessä, kun suorituksia penkalta arvioi.

Jos on mahdollisuus piipahtaa Mikkelissä huoltoalueelle XAMK:n Kampuksella, autoihin ja kuljettajiinkin pystyy tutustumaan lähemmin. Reippaasti vain kyselemään yksityiskohtia, ihan varmasti saa vastauksiakin.

Seuraava osakisa 2/7, Vilppulan Talviralli, ajetaan 24.2.2024.

Historic Rally Mikkeli 20.1.22024
HRT-sarjan osakisa 1/7

Aikataulu
klo 7:00 Kilpailutoimisto avataan, Patteristonkatu 1, D-rakennus
klo 8:00 Turvallisuustarkastus alkaa Soisalon Liikenne Oy:n hallilla, Pomonkatu 4
klo 11:01 Kilpailu alkaa, ensimmäinen tasanopeusluokan kuljettajapari nro 401 lähtee reitille Mikkelin Torilta
noin klo 16:00 Kilpailun maaliin odotellaan ensimmäisiä kilpailijoita, palkintojenjako maalialueella

Lähtöluettelon löydät täältä:

https://akk.autourheilu.fi/Public/Kiti/Competition/CompetitionOpen.aspx?id=17280&edit=0

Voit seurata kilpailun kulkua tulospalvelua hoitavan Ajaksi Oy:n sivuilta: www.ajaksi.fi sekä vaikkapa Historic Rally Trophy -sarjan facebook-sivuston kautta (erityisesti tasanopeusluokkaa): https://www.facebook.com/groups/1414580562222095